Збираю мнемонічні підказки для навчання: як використовувати рими та фрази для кращого запам’ятовування правил і фактів
Я вчитель. Не простий вчитель, а, як кажуть мої учні-підлітки, олдскульний. Мені треба, щоб все по-старому: дістали листочки, а не диктофони, на дошці будемо писати крейдою, а не проектором, і контрольні я сама складаю, щоб з ГДЗ не списували.
А щоб краще запам’ятовувалися різні правила, підказую дітям мнемонічні прийоми типу “то, або, небудь – риску не позабудь”. Повеселила моїх дівчаток фраза “Уж замуж невтерпеж”. А знаєте, навіщо вона? Для запам’ятовування прислівників без Ь. Начебто працює – пишуть грамотно.
А одного разу вирішила нагадати нового класу про відмінки, щоб після канікул швиденько пригадали назви, і промовила класичну фразу: “Іван народив дівчинку, наказав тягти пелюшку”. . . І ви знаєте, діти, були чесно обурені! Думала, вони жартують, а вони серйозно – не розуміють, навіщо я раджу запам’ятовувати відмінки з допомогою такої дивної фрази. “Як Іван може народити? Що за маячня? Це довше приповідку запам’ятовувати, ніж самі відмінки. “. Загалом, довелося відхилитися від теми і обговорити логіку абсурду та емоційне наповнення нудних правил.
Після уроку прийшла в учительську, розповідаю колегам, що мене діти вперше не зрозуміли і висміяли мої пізнання в фізіології. А молоді педагоги теж не підтримали! Кажуть: “ну дійсно ж дурна фраза, можна запам’ятовувати з допомогою якої-небудь іншої, нас, наприклад, вчили так: “Іван рубав дрова, Варвара топила піч” або “Іван рубав дрова, наказав тягти пилу”. Тут “старички” теж пожвавішали і почали згадувати, якими мнемоправилами користуються вони на своїх предметах. Той день в учительській пройшов весело, ми навспоминались і нареготавшись, а молодим розповіли багато нового. Та я й сама багато освіжила в пам’яті, що пам’ятала з часів своєї (радянської) школи.
У мене поки невеликий список. Сміливо користуйтесь ним, коли щось пояснюєте дітям, веселі римовані фрази допомагають краще і швидше запам’ятати безликі правила.
Математика
- Бісектриса це щур, яка бігає по кутах і ділить кут навпіл.
- Медіана – мавпа, лазить по сторонам, ділить їх навпіл.
- Піфагорові штани на всі сторони рівні.
- Що я знаю про колах (кількість букв у кожному слові відповідає значенню числа “Пі” – 3,1416).
Географія
Щоб запам’ятати напрямок сторін світу, є мнемотехніка: “На Ворону За Дубом Сова.” Це допомагає згадати напрямок від півночі до півдня через схід і захід: Північ (Н), Схід (В), Південь (З), Захід (Д), Північний схід (С). Ще один корисний прийом – фраза “Євразія Першою Гріє Ведмедя” для запам’ятовування частин світу: Європа, Азія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Антарктида, Австралія.
Біологія
Для запам’ятовування таксономічних рангів можна використовувати фразу: “Цар Дав Маг Своєму Роду Семеро Хлопців.” Це допомагає згадати порядок рангів: Царство, Домен, Магніфікація, Родина, Рід, Сем’я, Хлопці. Ще одна корисна мнемотехніка – фраза “Людям Важливо Відчувати Любов.” Це допомагає запам’ятати основні групи організмів: Люди, Віруси, Водорості, Лишайники.
Історія
Запам’ятати порядок династій китайських імператорів допомагає фраза: “Шан Хан На Сіду, Тан Сунь Мін Цинь.” Це допомагає згадати династії: Шан, Хан, Сіду, Тан, Сунь, Мін, Цинь. А щоб запам’ятати порядок англійських монархів після норманського завоювання, використовують фразу: “Віллі Хотів Жити Чудово, Так Ніколи Не Вдавалося.” Це допомагає запам’ятати монархів: Вільгельм, Генріх, Річард, Джон, Генріх, Едвард.
Мистецтво
Щоб запам’ятати основні напрями мистецтва, використовують фразу: “Реаліст Жив Мудро, Імпресіоніст Весело, Сюрреаліст Зовсім Занудно.” Це допомагає згадати напрями: Реалізм, Модерн, Імпресіонізм, Сюрреалізм, Занудство. Ще одна корисна мнемотехніка – фраза “Кожен Вивчав Різні Стилі.” Це допомагає запам’ятати стилі: Класицизм, Відродження, Романтизм, Стилізація.